Copy
דבר ראש הישיבה/ הרב משה פליקס

הורים יקרים ותלמידים אהובים שלום וברכה!
בכל פעם שאנו מגיעים לפרשת ויקהל עולה השאלה - מדוע יש צורך לכתוב שוב את כל מעשה המשכן, אחר שנכתב באריכות ובפירוט בפרשות תרומה - תצווה והרי היה ניתן לכתוב "בקיצור ויעשו כן"?
מצאנו מדרשים חלוקים בעניין "הבריח התיכון" או יותר נכון בשאלה מהיכן לקחו בוני המשכן בריח זה -  מדרש אחד אומר שהבריח מקורו באשל אותו נטע אברהם ואליו הגיעו עוברי אורח על מנת לזכות בהכנסת האורחים של אברהם,
ואילו מדרש אחר אומר כי מקור הבריח הוא במקל של יעקב אבינו, אותו מקל נדודים אותו הוא נשא עמו מארץ ישראל אל הגלות בדרכו לבנות את עם ישראל.
ומסביר הרב נריה זצ"ל -  המדרשים נחלקו במטרת המשכן - האם מטרתו כלפי חוץ - כלפי אומות העולם, כדוגמת האשל של אברהם אבינו, או שמא מטרת המשכן כלפי פנים, בניית עם ישראל סביב מקום הקודש בהבדלות משאר העמים, כמקלו של יעקב, מקל הנדודים של עם ישראל.
נראה לומר שבאמת בעומק אין כאן מחלוקת, אכן המטרה המקורית המוצבת בפרשות תרומה ותצווה היא בניית משכן על מנת להאיר לכל העמים [כלשון הציווי "מאת כל איש אשר ידבנו לבו..."], אך בפועל, אחרי חטא העגל, אותו חטא שהוריד אותנו שוב בכמה דרגות, עלינו להתרכז בבניין הקודש כלפי פנים, משכן המכוון לעם ישראל [כלשון הביצוע בפרשתנו: "מאתכם תרומה..."].
נמצאנו למדים - יש פער אדיר בין הציווי ובין הביצוע, בניית המשכן בפועל, היא בניית המשכן הפנימי ורק לאחר מכן אפשר להאיר גם כלפי חוץ.

גם אנו העסוקים במלאכת החינוך צריכים לזכור - עיקר הבניין הוא בניין פנימי מתוך התקהלות ואסיפת הכוחות, ומתוך בניין פנימי איתן ויציב- "עצי שיטים עומדים" ניתן יהיה גם להאיר כלפי חוץ.
"אורות וכלים"- הרב שמואל שטיינר / ראש תחום חינוך וחברה
בשבת פרשת  "כי תשא" התקיימה שבת מיוחדת בישיבה.
בשבת זו, וכהכנה לתקופת פורים וחודש אדר, התמקדנו בנושא 'לך כנוס את כל היהודים', אשר בא לידי ביטוי על ידי 'שבת מרוקאית'. על מנת להכיר את מנהגיה המפוארים של יהדות מרוקו, ולפתח את יכולת ההקשבה שלנו והלמידה ממנהגים ומסורות מעדות אחרות. וכמובן
ההכנות החלו עוד במהלך השבוע, בחוג קונדיטוריה בניצוחן של ויקי מורת החוג וסוזי אם הבית, אשר הכינו יחד עם צוותי התלמידים עוגיות מרוקאיות לסוגיהן,
חדר האוכל לבש צורה אחרת, והפייטן - ר' שי זאנה, עבר לפני התיבה בתפילות השבת, אשר שולבו גם בריקודי קרליבך (איך אפשר שלא...) וגם בפיוטים בנוסח המרוקאי. שיא השבת היה בעונג השבת הישיבתי, אליו הוזמנו גם תושבי הכפר, ואורח הכבוד היה הרב יוסף שוקרון - רב בית הכנסת הספרדי בכפר, אשר העביר שיחה מאלפת על תולדות הקהילה המרוקאית, מנהגיה, כמיהתה לארץ ישראל אשר התבטאה בשירים ופיוטים רבים, וכמובן על סיפורי הניסים הרבים אשר היו במרוקו וגם אחרי העליה לארץ. נשארנו לשיר עד מאוחר...
במהלך השבת סופרו סיפורים ונערך חידון על הלוח המרוקאי...ודברי התורה היו מהאור החיים הקדוש אשר גם הוא היה מקהילת מרוקו המפוארת.
יישר כח לכל המפיקים, בצוותים השונים, ברוך ה' זכינו לחוויה מיוחדת ומרוממת!
  • כיתה ט-1 היתה בשבת זו בשבת כיתה ברמת השרון, שהופקה על ידי החבר'ה יחד עם הר"מ יונתן לוי והמדריך עמיחי אטיאס. יישר כח גדול למשפחת פורטוביץ' על הארוח ביד רחבה! במהלך השבת המגבשת עברו החבר'ה חוויות חשובות בפגישה עם עודד מנשה, עם הרב נתנאל סימן טוב, ופעילויות עם הר"מ והמדריך. יישר כח עצום!
  •  במוצאי השבת היה מלווה מלכה מיוחד עם סיני תור, בביתו ברמת השרון לשתי כיתות ט'.

• ביום א', נבחרות הישיבה ותלמידים מכיתות י' השתתפו ביום ספורט של הישיבות האזוריות. ברוך ה' זכינו במקום שני! יישר כח לתלמידים שהשקיעו והזיעו... הגיבוש עם הישיבות באזורנו חשוב מאד, ובעזרת ה' נמשיך ליוזמות הבאות.
  • כיתות י' ערכו פעילות מחזורית - מחצית לאחר החלפת החדרים.
  • ביום ג' יצאו תלמידי כיתות ט' למסע שכבתי בן יומיים בעמק בית שאן. ברוך ה' זכינו להיות בגלבוע המדהים בתקופה זו של השנה, פעילויות כיתתיות שונות, הרבה גיבוש והווי, והכל בסימן ' ע"ט-עושים טוב' ביום השני ירדנו בצוק הארבל, אל 'עין נון' שם קינחנו בעל האש וסיכום המסע.
שמחים לשתף ביומן מסע  של תלמיד כתה ט' שחר עזרא נ"י:
יום שלישי. שעת בוקר. אנו מתפללים שחרית, מעמיסים תיקים על האוטובוס ונוסעים צפונה. הנוף הנשקף מחלונות  האוטובוס מפעים ואני ממלמל "מה רבו מעשיך ה'". האוטובוס נכנס לתוך כביש מפותל ומסתורי ומטפס על רכס הרי הגלבוע. עוצרים לתצפית כמה דקות, ועולים חזרה לאוטובוס. לאחר כמה דקות נסיעה אנו מגיעים לנחל 'יצפור'. אנו יורדים, מעמיסים עלינו תיקים ויאללה למסלול!
מלפנינו יש עוד קבוצות ואנו, 'אגיטע קינדרלך', ממתינים בסבלנות שכולם יעברו ובינתיים אחד מוציא גיטרה ואני מוציא את התוף והנה לכם הופעה חיה...  לאחר כמה שעות הליכה אנו מוצאים את עצמנו בתחתית ההר. ממשיכים ללכת ומגיעים למעיין קריר ואיך אפשר לראות מים בלי להכנס אליהם?! לאחר רבע שעה יוצאים מהמים וממשיכים ללכת לעבר נחל  הקיבוצים.  מגיעים לנחל, מתפללים מנחה וממשיכים ללכת לאורך הנחל עד שמגיעים למקום שאפשר להכנס. ושוב לא מתאפקים ונכנסים למים. הפעם אני מכוון לשם טבילת טהרה... ממשיכים ללכת אך הפעם פנינו מועדות למאהל בו נישן בלילה. רענן והחבר'ה בצוות הלוגיסטי מקבלים את פנינו בשירים של הזקנים, שירים של פעם... בונים את האוהלים, פורקים ציוד, מתפללים ערבית ואוכלים.  רענן מבטיח מרק להמשך הערב "150 שקלים לצלחת" ואני בראש שלי חושב-'אין פלא, תימני'... רוקדים קצת וכל כיתה  הולכת עם הר"מ שלה לפעילות ולאחריה הרב שטיינר מגיע. מדליקים מדורה ועושים קומזיץ' עד לשעות הקטנות של הלילה. המרק מוכן. חלק קמים לקחת וחלק נשארים. האש רוקדת לה לצלילי הגיטרות ושוב אני שולף את התוף ומנגן קצת בחליל. דברי תורה,  שירי נשמה , לבבות פתוחים וקפה ותה שנמזגים לכוסות קרטון והולכים לישון.
יום רביעי. 6:30. אני יוצא לי מהאוהל ולתדהמתי הרב שטיינר ורענן רוקדים לצלילי השיר 'ברוך הגבר' ומי יראה את הרב רוקד ולא יבוא לרקוד?! ואני מיד מצטרף לתנועות הריקוד יחד עם מספר חברים... שחרית, ארוחת בוקר יחד עם עם סיפור על הרב'ה מקוצק (שעד עכשיו לא נגמר...). מקפלים ציוד ועולים לאוטובוס והפעם פנינו לכיוון המצוקים האדירים של הארבל...
האוטובוס עוצר ואנו מורידים תיקים. הדגל שעל תיקי מנפנף לו ברוח ומפרסם את מלכות ה' בעולם. לאחר ביקור בבית הכנסת העתיק של הארבל אנו עולים רגלית אל פסגת הארבל. אין העין שבעה מלראות את הנוף ואין המילים יכולות לתאר! לפנינו פרוסה הכינרת ומנגד הרי הגולן והחרמון מבצבץ לו...  אנו מתחילים לרדת את המצוק הגדול. עוצרים למנחה וממשיכים לרדת. לאחר כמה שעות אנו מביטים כלפי מעלה.  יש שמסתכלים לאבא ויש שמביאים בסיפוק על ההספק, ויש כאלו שמסתכלים על שניהם...
יוסי הנהג מגיע ואנו נוסעים למעין נוח וגם שם נכנסים למים. פותחים מנגלים, מדליקים אש,  מניחים בשרים. בינתיים אני עם שני חברים מדליקים אש בסג' בעוד שאחד אחר מכין פיתות שריחם מגרה אותנו לאכול... ערבית , סיכום מסע ויאללה לאוכל! ברכת המזון, ניקוי שטח ושוב, בפעם  האחרונה לאוטובוס והפעם חזרה לישיבה.  אני נשכב עם עוד כמה חברים על ריצפת האוטובוס עיף אך מרוצה  ומלא כוחות מחודשים..."וקווי החליפו כוח...".
כן, זהו יומן המסע שלי. שחר עזרא.

יישר כח גדול ועצום לכל השותפים שבלעדיהם כלום לא היה קורה - לכלל צוות הפנימיה, לצוות הלוגיסטיקה, ולצוות החינוכי, אשר עושים כולם לילות כימים ובמסירות אין קץ, על מנת להחדיר בלב התלמידים תורה ויראת שמיים, מתוך חיבור אמיתי.

בעזרת ה', יתקיים יום לימוד אבות ובנים סמוך לחופשת פסח. ביום ג' ד' ניסן (12.4)
שמרו את התאריך:-)
טעימה מפרויקטים מיוחדים בתיכון:
תומר נגוסה/ מורה למגמת ביולוגיה וחקלאות
תלמידי המגמה הביולוגית בכתה י', משתתפים בפרויקט "צומחים יחד בחממה האקולוגית" - סדנה משותפת לתלמידים מבתי ספר דתיים וחילונים, העוסקת בנושא: "אתגרי הסביבה והחקלאות וכל מה שבניהם".
הסדנה משלבת לימוד מעשי ועיוני, הנעה לשיתוף פעולה וחיבור דרך אתגרים משותפים לכולנו, נושאי לימוד מרתקים וחדשניים והדרכה על ידי מנחים המגיעים מהאקדמיה והתעשייה.
במגשים הוצגו נושאי מחקר מרתקים : הצורך להאכיל 8 מליארד בני אדם, למצוא דרכים לנקות מים, מחקר העולם המופלא של הצמחי מרפא (מיקרואצות).עבודה נוספת שמאוד עניינו את התלמידים היא הידרופוניקה - שימוש בהפרשות דגים כמינרלים טבעיים לגידול ירקות ללא השימוש בהדברה כימית שנמצא כמזיק לתווך ארוך.

הסדנה מתקיימת בקבוצות קטנות כאשר לכל קבוצה צמוד אליה מנחה מקצועי אשר מכוון ומדריך סביב המשימה שהוטלה עליהם .
התלמידים כבר שואלים אותי מתי יתקיים המפגש הבא, אפילו תלמידים מהמגמות אחרות ביקשו להצטרף למפגשים הבאים.

תלמידי כיתות  ט'  משתתפים בפרויקט "העמקה משתפת" המופעלת על ידי עמותת חתני פרס נובל למצוינות בחינוך. עמותה לעידוד תלמידים למצוינות בלימודים תוך יצירת עניין והתלהבות בתחומי המדעים, רכישת ידע, כלים ומיומנויות המפתחים מצוינות כגון : שיתוף פעולה ודרכי עבודה עם עמיתים, כלי חשוב שהוכח כדרך להתמודד עם פרויקטים מורכבים הדרושים שיתוף פעולה בין קבוצות .
במסגרת זו התנסו התלמידים בביצוע עבודת חקר על נושאים המעמיקים את היכרותם והבנתם עם מושגים מתכנית הלימודים במדעים  תוך התייחסות ליכולות ואתגרים טכנולוגיים מעולם הרפואה.

הקבוצה שלנו בחרה לכתוב עבודות חקר על מחלות כרוניות שונות. במפגש האחרון התלמידים הציגו את עבודותיהם לפני עמיתיהם מבית הספר אחר וקיבלו משוב חיובי על העבודה ועל רצינות והשקעה רבה שהייתה. בנוסף קיבלו הרצאה מפי פרופ' מאוניברסיטת בן גוריון שעושה מחקר על תאי גזע לשימוש תעשייתי . כמו כן נשיא העמותה נכח במפגש ושוחח עם התלמידים ומאוד התרשם מעבודותיהם. לסיכום הביע נכונות להשקיע , לסייע בכל מה שנדרש.

בהמשך התכנית ילמדו הילדים להרחיב את יכולותיהם ושאלותיהם תוך חשיפה לתקצירי עבודות החקר שביצעו עמיתיההם מבית הספר השני שהנושא שלהם היה שיטות טיפול ואבחון  של מחלות .

כמו כן במפגשים הבאים ילמדו שיטות מחקר בעולם המדעי , כיצד מבצעים עבודות חקר מהימנות בהתאם לקריטריונים המתאימים .

יש לציין שהתלמידים היו נרגשים להציג את העבודות לפני אנשים אחרים והיו מוכנים היטב למשימה זו.
יוסי לוי/ מורה מגמת ארץ ישראל
ביום חמישי יצאנו לסיור מגמת א"י בירושלים של בית ראשון ושני. התחלנו סיורנו בעיר דוד עם חומת יבוס ושטח g. צפינו אל בית אחיאל ואל כפר השילוח. משם ירדנו לפיר וורן ולמעיין הגיחון שנשאר  פועם זה כ 3000 שנה. חזרנו לעיר העתיקה למנחה בכותל והעפלנו לרובע היהודי ואתריו. התרשמנו מהחומה הרחבה שבנה חזקיהו המלך ולסיום למדנו את פרטי הפסיפס של מפת מידבא ברחוב הקרדו.
*תודה לבניה ברנשטיין, תלמידנו היקר על התמונות המיוחדות מסיור המגמה בירושלים.
לאתר הישיבה, לרישום לשנה הבאה לכתה ט

You can update your preferences or unsubscribe from this list